Het is zo ver. De lente is aangebroken en ons nieuw speelgoed gearriveerd. In de reeks ‘Die van ons’ houden we je up to date over het reilen en zeilen van onze persoonlijke, gemotoriseerde levensgezellen. We starten het jaar in stijl, niet gehaast en met een flinke dosis retro. De Creative Guy scrambled daarbij meer dan alleen de eitjes bij het ontbijt…
Tekst: Renaud Amand
Foto’s: Jonathan Godin
Die van ons is een knappe
Zie je die CEO Guy en de Ad Guy beteuterd poseren op de achtergrond? Dat komt omdat ik de knapste neoretro van het moment aan de haak heb geslagen. Kijk gewoon naar die lijn van de tank die doorloopt in het zadel. Of de geslaagde LED-verlichting. Die fraaie gepolierde motorafwerking, waarbij het blok niet wordt ontsiert door een lelijke radiator. Dat korte uitlaatje. Die spaakwielen. De aluminium flankjes. Jaja, die van ons is een echte Italiaanse beauty. Tijdens mijn eerste uitje werd ze trouwens al gevraagd voor een fotosessie met een eerste communiekantje. Ze valt dus in de smaak bij de jeugd, maar ze is ontwapenend genoeg dat ouders er geen protest tegen aantekenen.
Die van ons charmeert
We zijn nog maar een week samen, maar ze heeft me al behoorlijk weten te charmeren. Graag verleid ze me tot korte ritjes, door de stad of naar de nabije dorpjes. Gehuld in casual motoroutfit, de wind in het aangezicht. Licht tussen de benen wringt ze zich in de kleinste gaatjes en zwaait ze gezwind over elk rond punt. Opmerkelijk is ook dat de Pirelli MT-60’s veel meer feedback en vertrouwen geven als op mijn veel zwaardere XJR. Ze is weliswaar retro, maar ze hangt ook strak in de veren en heeft een pittige inborst. Niet teveel kracht om geïntimideerd te zijn, maar voldoende amusant om een glimlach op mijn gelaat te toveren. En humor is belangrijk in een relatie.
Die van ons heeft haar kleine kantjes
Voor iemand vallen is een ding, een langdurige relatie aanknopen iets anders. Wat me meteen opviel, is dat ze een kort lontje heeft. De gasreactie is niet wat het moet zijn. Vooral tijdens onze eerste dates ging ze vaak steviger van de plaats dan ik voor ogen had, reageerde ze overdreven op kleine insinuaties van mijn rechter hand en blijken evenwichtsoefeningen op het achterwiel ook niet haar sterkste kant. Een puntje om aan te werken. Ook zijn we samen op dagtrip geweest, waarbij ze niet onder stoelen of banken stak dat ‘ver’ niet haar ding is. De beenruimte is beperkt en het hoge stuur maakt snelwegritten oncomfortabele, hard labeur wanneer je enigszins wil opschieten. Het is dus een beetje een huisduif die liefst niet te ver van huis gaat.
Ik begin me heimelijk een beetje af te vragen of het niet eerder een occasionele scharrel is, eerder dan vast relatiemateriaal. Maar als ik haar zie staan, wil ik alles behalve toegeven aan die doemdenkerij. In een relatie moet je investeren en dat ga ik eerstdaags doen in de vorm van enkele originele accessoires…
Remmen
Grote, enkele 330 mm remschijf met radiale Brembo vierzuigerklauw, gekoppeld aan een axiale rempomp met viervoudig instelbaar hendel. Doet wat ze moet doen, met een goede feeling en duidelijke remdruk, maar geen overweldigende bijtkracht. Bescheiden enkel 245mm schijfje met 1zuigerklauw achteraan.
Tellerpartij
Het uit het center geplaatste LCD dashboardje oogt sympathiek en toont duidelijk afleesbaar snelheid en tijd. De toerenteller die eerst naar onderen klimt oogt wat vreemd en is niet bijster goed afleesbaar, maar het blok laat zich perfect op gevoel besturen. ABS kan je uitschakelen, voor andere elektronische poespas als versnellingsindicator of tractiecontrole ben je aan het foute adres.
Motorblok
Aanschouw het laatste luchtgekoelde Ducati-blok van het moment. De desmodue meet 803cc en stamt uit wijlen de Monster 796. Lichtjes afgeknepen, maar nog goed voor 75 pk en 68 Nm, net voldoende om niet op je honger te blijven zitten, maar helaas (voorlopig) geteisterd door een alles behalve transparante gasreactie.
Technische fiche
Ducati Scrambler Icon
Motor: 803cc, 2 kl./cil., luchtgekoelde 90° L2
Max. vermogen: 75 pk/8.250 o.p.m.
Max. koppel: 68 Nm/5.750 o.p.m.
Transmissie: zesbak, ketting
Frame: stalen trellisframe
Voorvering: 41 mm UPSD, niet regelbaar, veerweg 150 mm
Achtervering: monoshock, veervoorspanning regelbaar, veerweg 150 mm
Voorrem: 330 mm schijf met radiale 4zuigerremklauw, ABS
Achterrem: 245 mm schijf met 1zuigerremklauw, ABS
Banden voor/achter: 110/80-18 / 180/55-17
Rijklaargewicht: 186 kg
Zithoogte: 790 mm
Tankinhoud: 13,5 l.
Kleuren: rood of geel
Prijs België: € 8.890,00
Prijs Nederland: € 9.790,00
Meer lezen over ‘die van ons’?
– DIE VAN ONS: YAMAHA XSR 700
– DIE VAN ONS: KAWASAKI W800 SE