MaxxTest: Kawasaki Z900

Prijsbeest

De Euro5+ emissienormen laten geen enkel merk onaangeraakt. Ook niet Kawasaki, waar hun bestseller, de Z900, rijp is voor een update. Een hertekend koplampje, andere uitlaat eronder en klaar…zou je denken. Maar onderhuids gaat er veel meer schuil, want het hart van de elektronica is voortaan een Inertial Measurement Unit (IMU), zoals we die ook terugvinden in de duurste superbikes en allroads. Reden genoeg om de vernieuwde Z een keertje aan de tand te voelen in de Spaanse zon.

Tekst: Arno Jaspers
Foto’s: Kawasaki

Mocht u Benidorm enkel kennen van de ‘Bastards’ en de lelijke zorgflats, dan is het een gat in je cultuur. Iets verder in het hinterland liggen enkele van de mooiste wegen die Spanje te bieden heeft en dat wil wat zeggen. Het contrast tussen de bruingebakken oudjes en een hooliganbike als de Z900 kan moeilijk groter zijn. Zelfs al zijn de pressbikes dit keer niet uitgerust met open uitlaat, neonlampen onder de bellypan, AliExpress hendelsets of de obligatoire provocerende stickers (‘Louder than your mom last night’) zoals we ze tegenkomen op de Z900’s in hun natuurlijke habitat. 

Jawel, de Z900 heeft een beetje een imagoprobleem, al is daar een hele goeie reden voor die ook motorrijders zonder gifgroene marginale Mohawk op de helm kan interesseren. Er zijn namelijk weinig pakketten op de markt die meer fun en adrenaline bieden voor je geld. En dat wordt voor 2025 eigenlijk alleen maar beter.

Meer vernieuwing dan gedacht, vooral onderhuids

In het verleden heb ik wel vaker motorupdates gezien waarbij zogezegd 99% van de motorfiets vernieuwd werd en het uiteindelijk puur ging om enkele details. Ik ben dan ook redelijk sceptisch, maar moet algauw toegeven dat Kawa meer werk heeft verricht dan gedacht. Hoewel de stijl van de Z900 nog steeds onmiskenbaar is, zijn er een berg aanpassingen tegenover de vorige generatie. De aluminium details en koplamp springen in het oog, maar gekoppeld aan die onderhuidse IMU zien we ook een nieuw kleuren-TFT dashboard, nieuwe stuurknoppen (dezelfde als op de Versys en Ninja 1100), nieuwe radiale remklauwen, een nieuw zadel en stuur, een hertekend LED achterlicht en dan uiteraard nog wat wijzigingen aan het motorblok om aan die dekselse Euro5+ te voldoen.

Je portefeuille wordt er blij van

Voel je daar veel van tijdens het rijden? Ja en nee. Het valt niet te ontkennen dat de nieuwe dashboardlayouts leuk gedaan zijn en dat de stuurknoppen en menu’s ontzettend praktisch zijn. Je hebt niet zo heel veel keuze’s, het draait vooral rond de modi en dan een Rider mode waarin de tractiecontrole af kan. Maar het dashboard zit constant in je gezichtsveld en is dus toch al een flinke update, net zoals de radiale klauwen in het voorwiel of de quickshifter die voortaan standaard geleverd wordt – iets wat we niet van alle concurrenten kunnen zeggen (ka-ching!). Bovendien is het één van de soepelste quickshifters waar ik al mee reed, dus da’s sowieso al een mooie verbetering.

Kawasaki claimde in de presentatie ook een 16% zuiniger benzineverbruik, al hoop ik dat je het me niet kwalijk neemt dat dat niet echt te testen viel op deze rollercoasterwegen. En al zeker niet met een motorfiets waar amper 600km op de odometer stond. Een puntje om in de gaten te houden op lange termijn. Verder werd er ook gesproken over een soepelere gasrespons, maar daarover waren sowieso geen klachten. Ik merk wel op dat het gashendel nu een stukje verder naar voren doordraait om de cruise-controle te kunnen uitschakelen.

En het verschil qua puur rijden?

Genoeg rond de pot gedraaid: voel ik nu écht zoveel verschil met de vorige? Nou. Nee. Heel eerlijk  blijft het nog steeds dezelfde superscherp sturende asfaltvreter die we al kennen sinds de Z800, met daarbij natuurlijk wel de 948cc viercilinder die nog steeds ultra romig en koppelkrachtig is onderin en bovenaan het toerengebied maniakaal doortrekt. Voor wie elektronica of emissienormen geen issue zijn, zou je dus kunnen stellen dat de nieuwe styling en de standaard quickshifter de grootste vernieuwing zijn op deze Kawa, met de toevoeging van een nieuwe Dunlop Sportmax Q5A die in zonnige omstandigheden op prachtig asfalt geen stap verkeerd zetten. 

Nadat ik eerst door de elektronica menu’s gelopen ben en de tractiecontrole bewust een paar keer getriggerd heb, moet ik zeggen dat ik nog steeds het liefst van al de elektronische vangnetten uitzet om hier en daar het voorwieltje in de lucht te steken, want het bochten-ABS en de cruise-controle (belangrijke toevoeging voor flitsland België!), die blijven toch sowieso aan. Enfin, als je de cruise controle aanzet natuurlijk, dat gaat gemakkelijk met drie knopjes op de linkerstuurhelft.

De minpunten (stop maar met scrollen 😉 )

Waar zit dan het angeltje? Wel laat het duidelijk zijn dat ik diep, erg diep onder de indruk ben van wat Kawasaki hier neerzet. In een zin: een supernaked-killer voor nèt geen €10.000 euro, €11.199 in Nederland – al weten we allemaal dat er waarschijnlijk geen enkele motor zonder betalende opties het dealership buitenkomt. Staar je niet blind op de 125pk, want door het rijke koppel voelt het aan als een stuk meer.

Voor die prijs kan je al raden dat ié-der onderdeeltje van de motor 27 keer omgedraaid werd en de prijs tot in het oneindige bijgepolijst. Er zijn dus budget-afwegingen, en dat merk je bijvoorbeeld wel in sommige details van de afwerking, de axiale Nissin rempomp met 19mm zuiger of de Kayaba vering met beperkte instelbaarheid. Op een circuitdag houden de echte supernakeds dus de bovenhand, maar je mag zelf bepalen of je daar 10.000 euro extra voor wil neertellen.

Mag het voor jou liever iets meer zijn dan dat? Dan heeft Kawa zelf het antwoord opnieuw klaar met de Z900SE (€12.349 BE, € 13.499 NL  die beschikt over Brembo M4.32 remklauwen en een Öhlins S46 achterschokbreker naast een beter instelbare Showa vork, een aparte kleurstelling en nog wat andere kleine opties. Ook pakt Kawasaki traditioneel uit met een Performance Edition kit t.w.v. €1.299 waar we voor een heel scherpe prijs een Akrapoviç slip on krijgen naast een buddyseat cover, een TFT-screenprotector, smoked windschermpje en een tankpad.

De Afrekening

De Z900 blijft trouw aan zijn basis van ontzettend veel motor voor weinig geld. De vergelijkingstest Honda Hornet, Yamaha MT-09, Z900 wordt er nu al eentje om te noteren en m’n gevoel zegt dat de Z wel eens de bovenhand kan halen als ideaal middelpunt tussen de concurrenten. Met een standaard quickshifter, cruisecontrole en het feit dat hij in België beschikbaar is in (op papier) verlaagd vermogen, geeft de Kwak alvast een voordeel qua prijskaartje.

MaxxTest: Kawasaki Z900
Pluspunten
Dat motorblok. Wow.
Prijstopper van jewelste. Zowel standaard als de SE.
Nu ook met erg compleet elektronicapakket.
Minpunten
Love it or hate it styling
Afwerking van o.a. de kabels aan het stuur kan beter, ook veel kapjes
Bijbetalen voor de groene en bordeaux versie
93