Aprilia RS457, de top in de A2-klasse?

Met de RS 457 heeft Aprilia opnieuw een betaalbare racer op mensenmaat in het gamma. Deze A2-supersport vult het gat tussen de succesvolle RS660 en het 125cc-gamma. Hoewel jonge sportievelingen vandaag de dag veel keuze hebben, slaagt Aprilia er weer in om de grenzen te verleggen. Wie op zoek is naar de snelste motor in de 400-klasse hoeft niet verder te zoeken, we overlopen hem even voor u in detail!


De laatste jaren is de middenklasse populairder dan ooit. Langs de ene kant werden er enorm veel motoren teruggetuned om binnen de A2-klasse te passen, aan de andere zijde groeiden de opstapmotoren op tot heel volwassen sportmotoren of nakedbikes. Blijven we bij Aprilia, dan is bovenstaande uitleg toe te passen op de Tuono 660 en RS660, terwijl de RS 457 zorgt voor nog meer vernieuwing. Rest nog de vraag: volstaat zo’n 457 wel? De grootste angst van veel beginnelingen, (maar ook downsizers) is immer dat ze snel uitgekeken geraken op een motor die qua pk’s moet onderdoen voor krachtigere pk-brakers. Laat dat volgens ons niet het geval zijn bij de RS 457.

In theorie kan elke motorfabrikant wel iets maken dat binnen de A2-vereisten valt, al biedt Aprilia een pak meer.

Deze motorfiets werd immers ontwikkeld op het circuit en de sportieve inborst komt op veel manieren tot uiting. Ok, het motorblok is A2-gelimiteerd tot 48pk en daarover staat het verplichte minimumgewicht van 175kg. In theorie kan elke motorfabrikant wel iets maken dat deze cijfers haalt, al biedt Aprilia dus meer. Te beginnen met de mooi lineaire vermogensafgifte en het koppelkrachtige karakter van het motorblok. De 270° paralleltwin is het kloppend hart van deze motor dat maar wat graag snel slaat en je op tempo door de bochten loodst.


Daarbij wordt het bijgestaan door een erg sportief maar toch ook comfortabel rijwielgedeelte dat opgebouwd is op een aluminium balkenframe. Dit type kader is normaal gezien voorbehouden voor duurdere, krachtigere racemotoren, maar Aprilia slaagt erin om het ook te gebruiken in een betaalbare middenklasser. Tel er nog top veringcomponenten bij en je hebt de basis voor een ultieme opstap-racer.

De elektronische features komen rechtstreeks van de RS 660 en zijn nu dus ook beschikbaar op de lichtere, speelsere RS 457.

Toch is er nog meer, want naast een perfecte afwerking en enkele leuke kleurstellingen is de RS 457 ook uitgerust met één van de meest complete elektronicapakketten in zijn klasse. ABS, tractiecontrole, een full kleuren-TFT dashboard en instelbare rijmodi. Het zijn features die rechtstreeks van de RS 660 komen en nu dus ook beschikbaar zijn op de lichtere, speelsere RS 457.

Nog niet overtuigd? Bekijk de Aprilia RS 457 dan in onderstaand review-filmpje, of vraag een testrit aan via de Aprilia website.