Ducati Panigale V4 S: vanafprijs 35K, full option…68.000 euro!

Wanneer Ducati een nieuwe Panigale voorstelt, dan staat de motorwereld altijd even in rep en roer. Maar ook boekhouders en bankiers beginnen spontaan in de handen te wrijven. Een Duc is nooit echt goedkoop, maar de nieuwe Pani breekt records. De ‘gewone’ V4 koop je in België vanaf 27.990 euro, al wordt dat dus iets prijziger wanneer we voor het ‘S’ model gaan en de optiecataloog erbij nemen…

Een V4 S start in België vanaf €34.990. Een prikje in vergelijking met de €39.990 in Nederland. Het blijft natuurlijk geen kleingeld, maar “duurder kan altijd” zoals de Ducati dealer u graag zal meegeven. Sport en Paddock pakketje erbij? Da’s dan €36.838 aub. Decibelkillertje van €266? Een iets sportievere einddemper van €3.990? Of toch liever de Akra einddempers van €5.687? Nee, een beetje Ducatist kiest voor de full racing exhaust van – ga even zitten – €8.712. Daarmee is de toon wel gezet. Reken er trouwens nog een extraatje bij voor de aanpassingen aan het kuipwerk en de teller staat al boven de 45K.

10K aan carbon
Nu is een Panigale zonder carbon ook maar kaal. Gooi er dus best een set carbon wielen van €5.808 tegenaan om te beginnen. Reken op ongeveer hetzelfde bedrag voor alle extra carbon covertjes, van framecover tot tankcover, achterbrugcover en ga zo maar door. Een beetje racer wil overigens ook de alu gefreesde instelbare backstepkit van 1.5K en een Ducati is nooit helemaal een Ducati zonder droge koppeling, toch? Da’s dan nog eens 3.5K aub. Uiteraard met keuze uit vijf verschillende carbon dry clutch covers die net boven de €200 starten.

Goedkoopste optie? 30 euro voor een plastic houdertje
Resten nog de special parts met valbescherming, anders gekleurde remklauwen en wat als freeswerk, naast de extra elektronica onderdelen die hoofdzakelijk je datalogger en een houder ervoor omvatten. Ohja, u wenst cruise controle? Da’s dan nog eens €266 om deze optie te ontgrendelen in de elektronica.

Toegegeven, het resultaat is een racemotor eerste klasse waarmee je nog steeds de openbare weg op mag – indien we een oogje dichtknijpen voor het overweldigende geluid. Je betaalt er volgens de configurator wel €68.003,45 voor…maar dan heb je wel wat! Ohja, voor dezelfde oefening in Nederland ben je overigens 73K kwijt.

Een Panigale V4 R of V4 SP2 leken nog nooit zo goedkoop…