Harley-Davidson verplaatst opnieuw meer productie naar Thailand, felle kritiek in USA

Harley-Davidson gaat opnieuw meer produceren in Thailand. Dit keer gaat het om motorfietsen die bedoeld zijn voor eindgebruikers in de V.S. en daar kan het thuispubliek niet mee lachen.

Het zou gaan om modellen met het Revolution Max motorblok, zoals de Pan America, de Sportster S en de Nightster. Hiermee breekt Harley de eerder gemaakte belofte dat modellen voor de V.S. niet in het buitenland geproduceerd zouden worden. De reacties van de vakbonden logen er niet om en meteen werd er ook terugverwezen naar de sluiting van de fabriek in Kansas City in 2018.

Vanuit Harley’s management klinkt het dan weer dat het gaat om een tijdelijke transitie waarbij enkel de ‘non-core Revolution Max’ modellen voor modeljaar 2025 in Thailand geproduceerd zouden worden. Er zou geen impact zijn op de arbeid in de V.S. en er zouden ook geen jobs in gevaar zijn. Sterker nog, er zou net 9 miljoen dollar extra geïnvesteerd worden in de faciliteiten in de Verenigde Staten.

Hoe dan ook lijkt het erop dat H-D’s move naar Thailand sinds de importzaken van de Europese Unie in 2018 het bedrijf in een overgangsfase gebracht hebben. De Europese modellen worden sindsdien in Thailand in de fabriek van Rayong geproduceerd en dat viel samen met de sluiting in Kansas City.

Het staat vast dat met de komst van CEO Jochen Zeitz het bedrijf een compleet nieuwe koers vaart met de nadruk op de dure Touring modellen die wel nog hoofdzakelijk in de V.S. geproduceerd worden. Wat de toekomst op langere termijn brengt voor de ‘non-core’ modellen is voorlopig dus afwachten.

Via Revzilla.