De Belgische motormarkt maakt rare sprongen. Terwijl de nieuwverkoop voor het eerst sinds 2015 boven de 28.000 stuks afsluit (+11,7%), dan noteert de tweedehandsmarkt een nog grotere stijging. In totaal groeit het aantal Belgische motoren met 6.321 eenheden en toch is er zowel in België als in Europa veel bezorgdheid in de sector. Terecht?
Vooraleer we van wal steken met cijfermateriaal, is het niet slecht om de oorzaak van deze bezorgdheid te kaderen. In grote mate komt ze namelijk voort uit de crisis bij KTM waar eind vorig jaar een bescherming tegen schuldeisers aangevraagd werd. Noodmaatregelen waren nodig en voorlopig lijkt alles erop dat KTM een deal zal sluiten met een grotere partner om uit de slechte papieren te geraken, al is dat nog afwachten tot eind februari. Feit is dat het merk nog een hoop motoren op voorraad heeft, die het nu met dikke kortingen verkoopt. Goed voor de inschrijvingscijfers, niet noodzakelijk goed voor het merk zelf en nog minder voor de rest van de markt.
Crisis bij KTM, maar wat met de rest van de markt?
Zowel nieuwverkoop als tweedehandsmarkt groeien…tegenover 2023
In eigen land lijkt het bilan voor 2024 zoals gezegd ontzettend positief, al strooien Euro5+ en een heikele tweedehandsmarkt zand in de ogen. Waar die eerste zorgde voor flinke kortingen en tal van ‘valse’ inschrijvingen die nog op de dealervloer staan, herstelde de tweedehandsmarkt zich met 5,9% of 3.538 extra motoren t.o.v. 2023. Nemen we 2022 – het laatste jaar zonder keuring bij verkoop – als referentie, dan noteren we een verlies van 26 procent. In totaal loopt de markt dus maar liefst 17.813 motoren achter op 2022. En dat voelen vooral de dealers die minder met minder onderhoudswerk, minder verkochte accessoires, banden, kledij, en ga zo maar door.
Belgische tweedehands allemaal op export naar Nederland?
“Maar die tweedehandsmotoren worden dan toch gewoon in het buitenland ingeschreven?” Die vraag volgde natuurlijk meteen toen eind 2023 bleek dat 80% van de tweedehandsmarkt verdampte onder invloed van de keuring bij verkoop. Het antwoord: deels. We merken inderdaad dat er meer export is, maar een groot deel van die markt staat ook gewoon stil in de schuur als de nummerplaat al niet ingeleverd wordt. Kijken we bij onze Noorderburen, dan merken we daar geen 80% stijging van de tweedehandsmarkt, al zien de cijfers er wel positief uit.
In Nederland noteren we eind 2024 een stijging van 14% van de nieuwverkoop en een stijging van 3% van de tweedehandsmarkt. Stijging over de hele lijn dus, al mogen we ook hier het Euro5-verhaal niet uit het oog verliezen. De echte afrekening zullen we de komende jaren pas krijgen, tenslotte blijft Europa aandringen dat ook de laatste bastions zonder keuring overstag gaan. Het zou zomaar kunnen dat die beweging op termijn dan weer een opsteker is voor de Belgische tweedehandsmarkt…
Frankrijk, Engeland, Duitsland: de motormarkt krimpt
Totzover de redelijk volatiele cijfers in de lage landen, maar wat met de grotere buurlanden? Door de omvang van de Franse, Duitse en Britse markt zijn er minder grote uitschieters dan bij ons. En wat blijkt: de positieve trend van België en Nederland in 2024 wordt er al een heel stuk afgevlakt of loopt zelfs in de min. In de UK stijgt de verkoop van nieuwe motoren met 3%, in Frankrijk zien we een stijging van 2,5 procent en Duitsland gaat er merkwaardig genoeg 2,7 procent op achteruit. In al deze markten zien we overigens het Euro5+ effect in december, met zelfs een stijging tot 86 procent extra inschrijvingen tegenover december 2023 in Frankrijk. Leggen we de tweedehandsmarkten ernaast, dan wordt het verhaal nog duidelijker.
Ook Frankrijk kampt namelijk met het keuringsmonster sinds er vanaf 15 april een periodieke keuring kwam voor oudere motoren, naast een strengere parkeer- en milieuregeling in Parijs. De aparte invoerdatum zorgt voor een moeilijke vergelijking met vorige jaren, al durven we uit het cijfermateriaal van de maanden sinds april wel stellen dat deze markt flink krimpt. We verwachten geen 80% op jaarbasis zoals in België het geval was, al lijkt een daling van -20% niet onrealistisch. In Duitsland boerde de tweedehandsmarkt 4,4 procent achteruit, in het V.K. was dat al 3,6%.
Conclusie
De recente successen van de nieuwverkoop kunnen niet op tegen de terugloop van de omvangrijke tweedehandsmarkt. Een corona-correctie? Het is nog misschien te vroeg om daarover te spreken, al mogen wel voorlopig wel stellen dat de motormarkt de gestegen koopkracht in Europa momenteel niet volgt.
Bronnen: Traxio, Moto-Station.com, RDC, Nieuwsmotor.nl, Motorradonline.de, bikeundbusiness.de, motorcyclesdata.com, Solly Azar,