Interview: Loris Capirossi veilt opmerkelijke collectie voor het goede doel

Loris Capirossi is de huidige MotoGP Safety Officer, maar werd natuurlijk vooral bekend omwille van zijn prestaties op circuit. De voormalige Grand Prix kampioen veilt nu een stukje van zijn opmerkelijke collectie motoren en MotoGP memorabilia in samenwerking met Catawiki. MaxxMoto kon ‘Capirex’ kort spreken voor een woordje uitleg.

Drie omgebouwde moderne tweetaktcrossers, een ex-Pramac outfit uit Loris’ laatste jaar in de MotoGP, een Vespa en twee speciale auto’s. Dat zijn de items uit Capirossi’s garage die binnenkort onder de hamer gaan bij Catawiki. Verwachtte opbrengst? In de buurt van een half miljoen euro die integraal gestort worden aan het Italiaanse Instituut voor kankeronderzoek. Een erg nobele geste van de kampioen in de strijd tegen kanker.

MaxxMoto: Loris, vanwaar deze donatie aan het goede doel?
Capirossi: “Ik breng al vele jaren bezoekjes aan de verschillende afdelingen van deze stichting die erg goed werk verricht in de strijd tegen kanker. De verhalen zijn steeds schrijnend en als ik een steentje kan bijdragen, dan doe ik dat heel graag. Elke donatie is welkom om dit lijden te stoppen.”



MaxxMoto: Je staat vandaag bekend als de MotoGP Safety Officer, passen deze ‘gekke’ voertuigen wel bij die rol?
Capirossi: “Misschien is het inderdaad goed dat ik ze verkoop. Vooral die Vespa is echt een bom op wielen. In de eerste plaats ben ik natuurlijk ook gewoon een motorsportfan die verzot is op speciale motoren, auto’s en getunede pareltjes zoals de Vespa die opgeboord werd tot 144cc en vlotjes de 170km/u aantikt. Op die kleine wieltjes is dat uiteraard wel redelijk uitdagend. De tweetakt crossmotoren passen trouwens ook in dat plaatje. Als kind van het tweetakt tijdperk was het heel fijn om de moderne rijwielgedeeltes gekoppeld te zien aan een oldschool krachtbron – die daarom niet moet onderdoen voor moderne vierkanten, integendeel.

MaxxMoto: En dan zijn er nog twee speciale auto’s, hoe kwamen die in je bezit?
Capirossi: De Mercury is een speciale Hotrod die ik overnam van ex-F1 piloot Alexander Wurz. Hij kocht de auto ook uit fascinatie voor de Amerikaanse hotrod cultuur en het is gewoon een kunstwerk op wielen. Ik was op slag verliefd – een verhaal dat vele motorfanaten ongetwijfeld herkennen van hun eigen collecties groot of klein.

MaxxMoto: Tot slot is er nog de Spada Codatronca, een auto uit 2011 met amper 220Km?
Capirossi: Ja, daar hangt wel een verhaal aan vast. Ik kocht de auto namelijk meteen nadat hij uitkwam omdat ik goed bevriend ben met Paolo Spada, de eigenaar van het merk. We maakten samen een testrit op het salon van Génève en ik was meteen verkocht. 720pk in een lichte cabrio, daar moet ik waarschijnlijk geen tekening bij maken. Jammer genoeg heb ik er zelf nooit veel mee gereden, dus dan moet je zo’n speciale auto ook durven doorgeven aan een volgende eigenaar die hem goed wil verzorgen.

MaxxMoto: Voor Silverstone veilde je een Desmosedici GP3, nu deze collectie… wat mogen we nog verwachten?
Capirossi: Wel…hou Catawiki in de gaten, want er komt nog leuk spul aan!

Wie interesse heeft: je hebt nog 3 dagen om te bieden!
https://www.catawiki.com/nl/x/725823-loris-capirossi-collectie