Onze man op de CFMOTODAY in China!

Of ik effe voor een event naar China wilden reizen? Natuurlijk! De CFMOTODAY is sinds 2017 het grootste motorevent in China. Hoewel er heel veel motoren en onderdelen geproduceerd worden, staat de motorcultuur eigenlijk nog in haar kinderschoenen en dus was ik erg benieuwd om te zien hoe het er net aan toeging in het land van Xi Jinping.

Toegegeven, ik val hier een beetje uit de toon…met m’n blije bakkes.

Mocht u de afgelopen jaren onder een steen geleefd hebben, dan vat ik hieronder graag het merk CFMOTO samen. Deze industriereus bestaat amper 35 jaar, maar slaagde er wel reeds in om wereldleider te worden bij de quads en is ook aardig op weg om de gevestigde orde bij de motorfietsen compleet overhoop te halen.

Sinds enkele jaren bouwt CFMOTO aan een 800-reeks die aangedreven wordt door dezelfde krachtbron als KTM’s 790 motoren, maar er is ook een heel interessant 450cc crossplane tweecilinder platform (waarbij het aanbod in de Benelux momenteel helaas niet helemaal tegemoet kan komen aan de enorme vraag) dat bestaat uit de 450 SR gekuipte racer en sinds kort ook de 450MT, een lichte Adventure.

De 450 SR hoeft intussen geen introductie meer. Hier zie je hoe de kleine racer er heel volwassen uitziet met een extra ASPAR-stickerkit erop.

Maar het grote nieuws op de CFMOTODAY zijn twee nieuwe platformen, nl. een 675cc driecilinder racer die ook een nakedbike zusje krijgt, en een compleet nieuw blok.

Jake Dixon van het Aspar Moto2-team presenteerde de 675SR-R.
De specs van de nieuwe driecilinder zijn met een kleine 100pk ideaal om ook een A2-versie te introduceren.
Maar dan moest het grote nieuws nog komen.

Hoewel de 675 driecilinder racer een prachtige aanvulling is op het reeds uitgebreide CFMOTO gamma, bleek tijdens de openingsceremonie dat de Chinezen al een volgend interessant product hebben klaarstaan. Op de EICMA motorbeurs van dit jaar mogen we ons verwachten aan een lading nieuwigheden, waaronder ook de eerste Chinese superbike. Via insiders leerden we dat het zal gaan om een 1000cc V4 waarbij al snel de link getrokken kan worden richting gelijkaardige motoren van Italiaanse fabrikanten. Toegegeven, tegen de tijd dat deze motoren productierijp zijn, spreken we vermoedelijk over 2026, maar dat om maar aan te geven dat er geen gebrek aan innovatie is bij CF.

Aan de slogans moet misschien nog wat gesleuteld worden.

Verder werd ook de 500SR ‘Voom’ voorgesteld, een hoogtoerige 500cc retro-racer die helaas niet naar Europa komt. De uitleg daarvoor is eenvoudigweg de Euro5+ homologatie en het feit dat deze motor hoofdzakelijk op de Amerikaanse markt gericht is. Bij CFMOTO klinkt nog de uitleg dat de Europese retro’s steeds gebaseerd zijn op producten uit het verleden en dat dit voor CFMOTO gezien de jonge leeftijd van het merk simpelweg niet klopt. Hoe dan ook is bovenstaande ‘Smile killer’ slogan nog open voor verbetering.

De 500SR, klaar voor een testrondje op het Zhejiang Circuit.

Meer nieuws over CFMOTO en de CFMOTODAY volgt de komende dagen, van zodra ik weer in het ‘vrije’ Westen ben met onbeperkte internettoegang. Hieronder nog enkele sfeerbeelden.