MaxxTest: Kawasaki Z500

Tegenwoordig klinkt het bijna kleinerend als je over een ‘opstapmotor’ spreekt. Je wil tenslotte niet gezien worden op iets met minder dan 1200cc en 200pk. Toch? Nee, laat de ego’s en de cafepraat maar thuis, want dit keer gaan we aan de slag met de ultieme doorontwikkeling van wat ooit een kwartliter ‘vrouwenfietsje’ was. Het resultaat? Een reuzendoder, die door het leven gaat onder de naam Kawasaki Z500.

Tekst: Arno Jaspers
Foto’s: James De Ridder

Add lightness

“Hij is een beetje laag,” vertelt collega Wannes me, wanneer hij de motor oppikt bij de dealer. “Maar verder best wel een leuk ding. Ontzettend licht.” Goed zo. Want veel belangrijker dan de PK’s op de technische fiche, is de verhouding van die pk’s tot het aantal kilo’s en uiteraard ook de Newtonmeters koppel op de toerenschaal.

Dat zit dus wel goed met de Z500 met een rijklaar gewicht van amper 172kg. En eerlijk gezegd, na de eerste meters had ik hem nog lichter ingeschat. Kawasaki slaagt er ontzettend goed in om het karakter van de Ninja 250, Z300 en Z400 te behouden terwijl de motor toch stiekem groeit qua longinhoud (van 399 naar 451cc) naar  en koppel (van 38 naar 43Nm) – het vermogen blijft uiteraard beperkt tot 45pk om binnen de A2 rijbewijsklasse te passen.

Met mijn 1m75 valt de zithoogte en het rijcomfort eigenlijk best mee. Een zithoogte van 785mm is best ok met een ruime kniehoek. Eerste indruk: geen minpunt op te merken.

Wanneer ik een rondje om de motor loop, valt het op hoe ‘basic’ de Z500 is. Wel een mooi kleurendashboard, maar verder geen dure elektronica, geen USD-vorken, geen volledig instelbare schokbrekers, eigenlijk helemaal niks speciaals. Deze Z houdt vast aan de basisformule van een motorfiets hoe een kleuter hem zou tekenen en daar word ik blij van.

Meer heb je als opstapper tenslotte niet nodig, sterker nog, het is alleen maar afleiding. Maar had Kawa niet al zoiets in het gamma? Uiteraard waren er de 400’s waarvan deze 500 afgeleid is, al wordt het gaatje met de 650’s keer op keer kleiner. De voorbode van een nieuwe lichting Kawasaki 750’s of 800’s in de middenklasse die de zesenhalfs op termijn vervangen? Who knows.

Voorlopig focus ik me liever op de Z die voor m’n neus staat en die me uitdaagt om bochtige baantjes op te zoeken.

De cilinderinhoud is klein, maar de afwerking en het rijkarakter doen mee op een hoger niveau.

Dat hij vlot door de binnenstad zoeft en korte metten maakt met 8’jes, achteruit inparkeren of ander ongein voor het rijexamen hoef ik je niet te vertellen. Hij is zoals gezegd vederlicht, het brede stuur valt vlot in de hand en de combinatie van een relatief lage zithoogte en brede stuuruitslag zorgen ervoor dat hij ontzettend gemakkelijk manoeuvreert.

Bovendien merk je heel goed dat de grotere longinhoud ook zorgt voor meer koppel onderin. Het blijft uiteraard een motorblok dat de meeste fun biedt in hoge toeren, al is er dus opnieuw weer iets ‘oemph’ voor een snelle acceleratie. Ik twijfel er geen seconde aan dat de 650 nog steeds een klasse hoger speelt, maar ik betrap mezelf er ook keer ook keer op dat de 500 me uitnodigt tot kattenkwaad. Goed zo.

Onnozel doen: check.

Eens ik in de haven van Antwerpen de gebruikelijke stuurwegen opzoek, maakt de kleine Z geen slag verkeerd. Er is veel grip en feedback van de voorkant, terwijl de motor ondanks zijn lichte gewicht ook heel stabiel door de bocht gaat. Ideaal om vertrouwen op te bouwen en steeds een stukje platter te gaan – want geef toe, daar draait het voor jonge opstappers toch ook om?

Op tijd tot stilstand komen is geen probleem, pas wanneer ik het ABS uittest, merk ik dat een enkele schijf in het voorwiel natuurlij niet de directe bijtkracht heeft van een dubbele setup. Ik zou het eerlijk gezegd niet anders willen, want deze stoppers bieden al meer dan genoeg power voor een stoppie of om zwarte strepen te trekken.

Ideaal dus om je stalen paard te leren controleren en wanneer je toch een fout maakt is er zoals gezegd nog steeds het ABS.

Plat op z’n oor: no problem.

Na een potje bochtenplezier in de haven, bedenk ik me dat het tijd is om een stapje terug te nemen. Want hoewel deze 500 intussen vlot meestuurt met veel krachtigere motoren, blijft het in de eerste plek een ideale opstapper.

Heel eventjes voel ik me zelfs een oude lul die ooit leerde rijden in het tijdperk dat de Kawasaki ER-5, de Suzuki GS500 en Honda’s CB500 de aangewezen beginnersmotoren waren. Een kleine 20 tot 15 jaar geleden waren dat de lichte paralleltwins waarop elke opstapper z’n achtjes leerde draaien. Parkeer ze echter naast een Z500 en je ziet enkel nog een oude dinosaurus met obesitas.

Het mooie kleuren LED dashboard van de Z500 spreekt boekdelen, al is het dus vooral het lichte gewicht en het stuurkarakter dat het verschil maakt. Hoe langer ik rij, hoe meer ik zelfs overtuigd geraak dat deze Z een goeie downsize is ten opzichte van pakweg de MT-07 die in m’n privé garage staat of van ander zwaar materiaal.

In ervaren handen is de kleine 500 immers een wapen waarop je tonnen pret kan beleven en andere krachtigere tweewielers het vuur mee aan de schenen legt.

Vederlicht én inzetbaar als jetski!

Gedurende de hele testperiode rij ik dan ook rond met een dikke smile achter het vizier. Aan het stuur van deze Kawa voel ik me opnieuw een jeugdig enthousiaste opstapper, maar dan gewoon eentje met een tiental jaar rijervaring onder de riem.

Of het nu is om snel naar de bakker, de stad of de Ardennen te rijden, de Z500 stelt niet teleur en bewijst dat je zelfs met 45pk een hoop lol kan beleven. Dat je hier en daar eens ingehaald wordt door een zwaardere machine maakt helemaal niet uit. Je onthoudt immers toch enkel die paar keren dat jij een superbike of dikke Adventure het snot voor de ogen reed…

De Afrekening

De Z500 blijft in de kern een (her)beginnersmotor voor mensen die geleidelijk aan willen groeien in het motorrijden. Toch slaagt Kawa erin om er meer fun in te stoppen dan je eigenlijk van een motor in deze klasse mag verwachten. Met een prijskaartje van amper €6.549 (BE), €7.049 (NL) kan je dan al eens beginnen nadenken over downsizen…of natuurlijk een tweede motor in de garage die officieel voor vrouw-/zoon-/dochterlief bedoeld is…

MaxxTest
500cc lijkt vandaag de dag heel weinig, maar de Z500 is nog steeds alles wat je als (her)beginner van een motor kan wensen. Onintimiderend en pure fun.
Pluspunten
Ultiem lichtgewicht
Heerlijk motorkarakter
Voor die prijs, ongelofelijk
Minpunten
Grote jongens/meisjes moeten opletten met de kniehoek
84